بلاگ, دستکش ایمنی

انواع دستکش ایمنی و کار

انواع دستکش ایمنی و کار

انواع دستکش ایمنی و کار از پرکاربرد ترین تجهیزات حفاظت فردی (PPE) محسوب میشوند که برای محافظت از دست در برابر انواع بیماری ها و خطرات گوناگون، مورد استفاده قرار میگیرند. طبق تعریف کمیسیون اروپا ، PPE به محصولاتی اطلاق می‌شود که کاربر می‌تواند آن‌ها را بپوشد یا نگه دارد تا در برابر خطرات در محل کار، خانه یا فعالیت‌های اوقات فراغت محافظت شود. متأسفانه گاهی اوقات برخی از افراد از تجهیزات و دستکش های ایمنی در هنگام کار استفاده نمی کنند زیرا احساس میکنند استفاده از تجهیزات ایمنی مانع از انجام کار به درستی میشود و آن ها را دست و پاگیر میدانند. به همین دلیل مهم است که دستکش ایمنی و کار خود را متناسب با هر دو نیاز انتخاب کنید یعنی مهارت و محافظت شخصی.

  • انواع دستکش های حفاظتی و ایمنی کدام هستند؟
  • دست کش های ایمنی و کار از چه موادی ساخته می شوند؟
  • موارد مصرف و کاربرد هر کدام از دستکش های ایمنی و کار کدامند؟
  • ویژگی های هر کدام از انواع دستکش ایمنی و کار کدام اند؟
دستکش ایمنی چرمی

دستکش چرمی

یکی از محبوبترین انواع دستکش ایمنی و کار،دستکش های چرمی هستند که بیشتر در تولید ساخت انواع دستکش جوشکاری کاربرد دارند. همانطور که میدانید چرم از پوست حیوانات مختلف تولید میشود.دستکش چرمی برای کارهایی که به مقاومت در برابر سایش، حرارت و آتش نیاز دارند، انتخابی مناسب است.
فقط به خاطر داشته باشید که بسیاری از دستکش های کار چرمی (به ویژه دستکش های چرمی تخصصی و سنگین) اغلب دارای مواد دیگری هستند که به صورت استراتژیک اضافه می شوند، مانند لاستیک، PVC ( پلی وینیل کلراید ) و غیره. بنابراین مهم است که مطمئن شوید دستکش شما از این محافظ های اضافی برخوردار است.در ادامه درباره انواع رایج دستکش ایمنی و کار از نوع چرم به طور مختصر میپردازیم.

دستکش ایمنی و کار چرم گاوی

دستکش ایمنی و کار چرم گاوی از معروف ترین نوع دستکش های چرمی به حساب می آید که در برابر سایش و نیز حرارت بسیار مقاوم است و بیشترین درصد دستکش های چرمی موجود در بازار را دستکش های چرمی گاوی تشکیل میدهد. البته چرم گاوی نسبت به پوست بز سنگین‌تر است ، اما در برابر گرما و حرارت بسیار مقاوم است.

دستکش ایمنی و کار چرم ساخته شده از پوست بز

پوست بز اغلب قوی ترین نوع چرم برای دستکش ایمنی و کار در نظر گرفته می شود. چرم از پوست بز، سخت و مقاوم در برابر سایش است و همچنین به اندازه کافی نازک و کار با آن بسیار راحت است. به علاوه، روغن طبیعی موجود در چرم پوست بز، آن را نرم، انعطاف پذیر و مقاوم تر از بسیاری از انواع چرم های دیگر در برابر آب می کند.

دستکش ایمنی چرم ساخته شده از پوست گوزن

یکی دیگر از انواع دستکش کار و ایمنی، دستکش چرمی از پوست گوزن است که بسیار منعطف است. این نوع دستکش پس از شسته شدن، نرم‌ تر می‌شود و به طور طبیعی در برابر سایش بسیار مقاوم است. استفاده طولانی مدت از این مدل دستکش ایمنی باعث جذب آلودگی‌های زیادی می شود و تمیز کردن دستکش کار سختی است. به همین دلیل توصیه می‌شود که از نشاسته ذرت برای جذب آلودگی‌ها استفاده کرده و بهتر است که هنگام کار با روغن، به سراغ دیگر انواع دستکش ایمنی چرمی بروید.

دستکش ایمنی چرم ساخته شده از پوست اسب

یکی دیگر از قدرتمندترین انواع چرم ها در صنعت ایمنی و کار، دستکش ایمنی چرمی از پوست اسب است که همانند پوست گاو مقاومت بالایی دارد اما باید بدانید که این نوع چرم سفت است و انعطاف پذیری کمتری دارد اما به مرور زمان میتواند منعطف تر شود.

ویژگی های دستکش های ایمنی چرمی :

یکی از مزایای بی شمار دستکش های چرمی از نسبت به انواع دستکش ایمنی و کار، دوام و استحکام آن است. از پیاده روی در سرما گرفته تا فلزکاری و جوشکاری و... (البته بستگی به دستکش چرمی که می پوشید دارد).

دستکش‌های چرمی علاوه بر گرم نگه داشتن دست‌های شما و کاربرد هایی که ذکر شد، می‌توانند عایق حرارت و گرما باشند و درواقع از دست شما در برابر سوختن محافظت کنند.

مقاومت بالا در برابر باکتری ها و ویروس ها.

موارد مصرف دستکش ایمنی چرمی:

پروژه های تعمیر در فضای باز و سرپوشیده، کارهای برقی، محوطه سازی، نجاری ، جوشکاری ،صنعت خودروسازی، تراشکاری و آتش نشانی

دستکش ایمنی لاتکس

دستکش لاتکس

یکی از رایج ترین انواع دستکش ایمنی و کار، دستکش لاتکس (latex) یا همان لاستیک طبیعی است که به طور مداوم رضایت بخش ترین ماده خام برای ساخت دستکش بوده است. برخی از پروتئین‌های لاتکس ممکن است خطر ایجاد واکنش‌های آلرژیک در برخی از بیماران و کارکنان پزشکی را ایجاد کنند. دستکش های لاتکس معمولا یکبار مصرف هستند.
دستکش های از جنس لاتکس در ضخامت های متفاوت تولید و ساخته میشوند. دستکش‌های سنگین وضخیم تر از جنس لاتکس را می‌توان برای عملیات‌های سخت، از جمله کاربردهای صنعتی و خودرویی مورد استفاده قرار داد و عمر طولانی‌تری نسبت به سایر مواد دارند. 

در صنایع آشپزی و پزشکی، ظرفیت دستکش برای تحمل تماس با ابزار و تجهیزات مختلف بسیار مهم است که در این رابطه میتوان از دستکش های لاتکس استفاده نمود.برای چندین دهه، لاتکس ستاره سنگی دنیای دستکش های یکبار مصرف پزشکی بوده است. اما با افزایش محبوبیت آنها، واکنش های آلرژیک نیز افزایش یافت. این منجر به تقاضای بیشتر برای جایگزین های دستکش یکبار مصرف بدون لاتکس، مانند نیتریل و وینیل شد اما برای کسانی که حساسیت ندارند، دستکش های لاتکس راحت و نسبتا مقرون به صرفه هستند و درجه بالایی از حساسیت لمسی را ارائه می دهند. دستکش های لاتکس به دو دسته کلی تقسیم میشوند:

دستکش ایمنی لاتکس پودری

در هنگام تولید این نوع دستکش یک لایه نازک از نشاسته ذرت روی دستکش های پودری زده می شود تا از چسبیدن آن ها به یکدیگر جلوگیری کرده و پوشیدن آن ها را ساده تر کند. اگرچه نادر است زیرا پودر نشاسته ذرت ممکن است برخی افراد را تحریک کند و در برخی دیگر باعث ایجاد آلرژی شود.
علاوه بر این، دستکش های لاتکس پودری به گونه ای ساخته شده اند که پوشیدن و درآوردن آن ساده باشد و از چسبیدن لاتکس به دست هایی که عرق کرده اند جلوگیری شود. این بسیار عالی است اگر کاربران مرتباً دستکش های خود را درآورند و دستکش های تازه بپوشند.این پودر پوشیدن دستکش را ساده‌تر می‌کند و دست‌ها را خشک و دلپذیر نگه می‌دارد. علاوه بر این، در مقایسه با جایگزین های بدون پودر، این دستکش یکبار مصرف در برابر پارگی و پارگی مقاوم تر است.

دستکش ایمنی لاتکس بدون پودر

پوشیدن دستکش‌های بدون پودر لاتکس می‌تواند چالش‌ برانگیزتر باشد، اما احتمال کمی دارد که باعث ایجاد آلرژی و ناراحتی شود. علاوه بر این، این سبک از دستکش ها قیمت بیشتری نسبت به دستکش های پودری دارند.
دستکش های لاتکس بدون پودر در تجارت ، خدمات غذایی و همچنین بخش پزشکی بسیار رایج شده اند. دستکش‌های بدون پودر یک مزیت قابل توجه نسبت به دستکش‌های پودری دارند: آن‌ها رسوب و هیچ گونه ماده ای روی دست‌ها یا ابزار باقی نمی‌گذارند، که در محیط‌های خدمات غذایی بسیار مهم است. پوشیدن دستکش های جدید بدون پودر جایگزین مناسبی برای دستکش های پودری ساده است.

ویژگی های دستکش ایمنی و کار لاتکس :

از میان انواع دستکش ایمنی و کار، دستکش لاتکس نرم تر و انعطاف پذیرتر هستند.

مقاومت بالا در برابر باکتری ها و ویروس ها.

آلرژی زا : پروتئین‌هایی که در دستکش‌های لاتکس طبیعی باقی می‌مانند می‌توانند در افرادی که به پروتئین‌های لاتکس طبیعی حساس شده‌اند، منجر به واکنش‌های آلرژیک نوع یک شود.

موارد مصرف دستکش ایمنی و کار لاتکس :

صنعت خودرو، صنعت پزشکی، کارهای عمومی خانه مانند ظرفشویی، نظافت سرایداری، باغبانی، آشپزی و هنگام استفاده از مواد شیمیایی مانند سفید کننده، ید و فرمالدئید و همچنین اسیدها، بازها و ...

دستکش ایمنی نیتریل

دستکش نیتریل

دستکش نتریل همانند لاتکس یکی دیگر از محبوبترین انواع دستکش ایمنی و کار می باشد. مواد سازنده دستکش های نیتریل (nitril) درواقع شکلی از پلاستیک مصنوعی است. دستکش های نتریل یک جایگزین عالی است برای کسانی که به لاتکس حساسیت دارند و نمی توانند دستکش های پلاستیکی طبیعی را بپوشند.
از نظر شیمیایی، تولید نیتریل نیاز به ترکیب دو پلیمر لاستیکی مصنوعی دارد. کوپلیمرهای آکریلونیتریل و بوتادین با هم ترکیب و تثبیت می‌شوند تا لاتکس مصنوعی تولید کنند و سپس قالب‌گیری می‌شود. دستکش های نیتریل در دهه 1990 به عنوان یک جایگزین لاتکس برجسته مطرح شدند. در حالی که آنها به اندازه لاتکس، انعطاف پذیر نیستند اما به طور قابل توجهی بادوام تر و مقاوم تر در برابر مواد شیمیایی هستند. به این ترتیب، این دستکش ها برای هر کسی که مجبور است با مواد شیمیایی بالقوه خطرناک و خورنده برخورد کند، انتخابی ایده آلی است. آنها همچنین برای اکثر محیط های پزشکی کاملاً مناسب و در برابر سوراخ شدن مقاوم هستند و خطر واکنش های آلرژی به لاتکس را از بین می برند. دستکش های نیتریل به عنوان جایگزینی برای دو نوع دستکش اصلی دیگر استفاده می شود: دستکش های لاتکس و وینیل. در واقع، حتی اگر در ابتدا آلرژی به لاتکس نداشتید، در صورت تماس مکرر با لاتکس، ممکن است دچار تحریک پوست و آلرژی شوید. دستکش های نیتریل به صورت یکبار مصرف و همچنین به صورت قابل استفاده مجدد در دسترس هستند.از نیتریل اغلب برای دستکش های ضد حلال و مواد شیمیایی استفاده میشود. برای خرید و مشاهده قیمت انواع دست کش ضد حلال و مواد شیمیایی کلیک کنید.

ویژگی های دستکش ایمنی و کار نیتریل :

دوام بالاتر و ماندگاری بیشتر از دستکش های لاستیکی طبیعی.

فاقد پروتئین لاتکس است بنابراین احتمال ایجاد حساسیت به لاتکس نوع یک را از بین می برد.

دستکش های نیتریل نیز دارای اصطکاک کمتری هستند که نشان می دهد این دستکش ها را می توان برای مدت زمان بیشتری نسبت به دستکش های دیگر استفاده کرد. این دستکش ها با انحنای دست مطابقت دارند و تناسب راحتی ایجاد می کنند و خستگی دست را کاهش می دهند.

از آنجایی که جنس دستکش های نیتریل پلاستیک مصنوعی میباشد، قیمت آن نسبت به دستکش های جراحی لاتکس(پلاستیک طبیعی) استریل بدون پودر ثابت تر است، زیرا قیمت ان ها با تغییرات آب و هوایی تغییری نمیکند اما دست کش های لاتکس به دلیل اینکه جمع آوری کردن آن ها در هنگام وزش باران های موسمی غیر ممکن است در این زمان ها قیمت بالاتری دارند.

از آنجایی که دستکش های نیتریل نسبت به دستکش های لاتکس و انواع دستکش ایمنی وکار سرعت جذب کمتری دارند و می توانند مدت زمان بیشتری در برابر مواد شیمیایی مقاومت کنند. فردی که از دستکش نیتریل استفاده می‌کند،مدت زمان بیشتری زمان دارد تا بتواند پس از تماس با یک ماده شیمیایی سمی، دستکش‌ها راتعویض کند.

دستکش های ساخته شده از نیتریل در برابر طیف وسیعی از میکروارگانیسم ها مانند باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها دفاع می کنند.

دستکش های ساخته شده از نیتریل مقاومت بالایی در برابر اسیدهای ملایم مانند سولفوریک، نیتریک، مواد شیمیایی سوزاننده و خورنده را دارند.

دستکش عالی برای استفاده عمومی برای حلال ها، روغن ها، گریس ها و برخی اسیدها و بازها خوب است.

موارد مصرف دستکش ایمنی و کار نیتریل :

صنعت پزشکی، صنعت خودرو، صنعت چاپ، ازمایشگاه ها، رستوران ها، حمل و نقل شیمیایی، پالایش نفت، کشاورزی و...

دستکش ایمنی وینیل

دستکش وینیل

از رایج ترین انواع دستکش ایمنی و کار میتوان به دستکش وینیل نیز اشاره کرد. دستکش های وینیل از یک ماده مصنوعی به نام پلی وینیل کلرید( PVC) ساخته شده اند که این ماده مبتنی بر نفت است. مزیت اصلی دستکش های یکبار مصرف وینیل این است که ساخت آنها ارزان است. دستکش های وینیل دوام کمتری نسبت به لاتکس و نیتریل دارند و محافظت محدودی در برابر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یا زیست پزشکی ارائه می دهند. هنگامی که دستکش های وینیل کشیده یا خم می شوند، مولکول های جداگانه جدا می شوند و یکپارچگی سد محافظ به خطر می افتد. دستکش‌های وینیل نیز از نظر تأثیرات زیست‌محیطی، خطرناک هستند.

ویژگی های دستکش ایمنی و کار وینیل :

ارزان قیمت: دستکش های وینیل قیمت کمتری نسبت به انواع دیگر دستکش ها دارند و در اندازه های مختلف موجود می باشند.

فاقد مواد حساسیت زا: آنها همچنین فاقد لاتکس هستند و برای افرادی که به لاتکس حساسیت دارند انتخاب خوبی هستند

برای اسیدها، بازها، روغن ها، چربی ها، پراکسیدها و آمین ها مفید است.

سطح حفافظت پایین: دستکش‌های وینیل به دلیل هزینه کم و سطح حفاظت پایین، معمولاً در محیط‌های غیر خطرناک و کم آلودگی استفاده می‌شوند..

برای اکثر حلال های آلی ضعیف است.

موارد مصرف دستکش ایمنی و کار وینیل :

صنعت خوروسازی ،صنعت برق ، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی ،تعمیرگاه ها، صنعت پزشکی، آزمایشگاه ها و...

دستکش ایمنی بوتیل

دستکش بوتیل

در خصوص یکی دیگر از انواع دستکش ایمنی و کار میتوان به دستکش بوتیل اشاره کرد.لاستیک بوتیل یک لاستیک مصنوعی است که از ایزوبوتیلن و پلی بوتادین ساخته می شود. آنها همچنین در برابر پارگی و سوراخ شدن مقاوم هستند و برای استفاده در محیط های خطرناک ایده آل هستند و در دماهای شدید از50 تا 250 درجه کارایی خود را حفظ می کنند. دستکش بوتیل حتی می تواند در برابر سوخت موشک و اسیدهای بسیار خورنده مانند نیتریک، سولفوریک و هیدروفلوریک مقاومت کند.

ویژگی های دستکش ایمنی و کار بوتیل :

استحکام، انعطاف‌پذیری و ماندگاری طولانی

غیر قابل نفوذ در برابر گازها: منحصربه‌فردترین جنبه بوتیل - تنها الاستومر شناخته شده - غیرقابل نفوذ در برابر گازها است

مقاوم در برابر مواد شیمیایی مختلف: دستکش ساخته شده از بوتیل در برابر اسیدها و قلیایی ها، ازن، سیال هیدرولیک و کتون ها مقاوم است.

برای بنزین و هیدروکربن های آلیفاتیک، آروماتیک و هالوژنه ضعیف است.

موارد مصرفی دستکش ایمنی و کار بوتیل :

صنایع پزشکی، صنایع شیمیایی، آزمایشگاها و...

دستکش نئوپرن

دستکش نئوپرن

نئوپرن که پلی کلروپرن یا لاستیک کلروپرن نیز نامیده می شود یکی دیگر از موادی است که در ساخت انواع دستکش ایمنی و کار کاربرد دارد. یک لاستیک مصنوعی است که از پلیمریزاسیون (یا پیوند دادن مولکول های منفرد به مولکول های غول پیکر و چند واحدی) تولید می شود.
دستکش‌های نئوپرن از ترکیب کلر، کربن و هیدروژن ساخته شده‌اند که به صورت پلیمری با استفاده از گوگرد به هم متصل شده‌اند.
دستکش های نئوپرن مزایای متعددی نسبت به انواع دیگر دستکش ها دارند. آنها در برابر آب مقاوم هستند که حتی در شرایط مرطوب نیز دستان شما را خشک نگه می دارد. آنها همچنین در برابر باد مقاوم هستند، که می تواند هنگام دوچرخه سواری در هوای سرد مفید باشد. علاوه بر این، آنها انعطاف پذیر هستند و چسبندگی خوبی دارند و آنها را برای فعالیت های ماهیگیری ایده آل می کند. درست است که این دست کش هااز مقاومت بالایی برخوردار هستند اما نسبت به نیتریل یا لاستیک طبیعی در برابر ضربه، سوراخ، سایش و بریدگی مقاومت کمتری دارد.

ویژگی های دستکش ایمنی و کار نئوپرن :

مقاومت بالا در برابر باکتری ها و ویروس ها.

مقاوم در برابر تخریب: نئوپرن بهتر از لاستیک طبیعی در برابر تخریب مقاومت می کند (به این معنی که این نوع دستکش های کار دوام بیشتری خواهند داشت).

غیر حلال:دستکش نئوپرن از نظر شیمیایی بی اثر است و آن را برای مقاومت در برابر مخلوط های مبتنی بر نفت مانند حلال ها، روغن ها ،گریس ها و برای اسیدها، بازها، الکل ها، سوخت ها، پراکسیدها، هیدروکربن ها و فنل ها ایده آل می کند.

برای هیدروکربن های هالوژنه و آروماتیک ضعیف است.

موارد مصرف دستکش ایمنی و کار نئوپرن :

فرآوری شیمیایی صنعتی، صنایع چاپ، پالایشگاه های نفت، کارگاه رنگ خودرو، حمل و نقل آفت کش ها، کشاورزی، پاکسازی زباله های محیطی، ورزش های آبی، ماهیگیری و دوچرخه سواری

دستکش ترموپلاستیک الاستومر

دستکش ترموپلاستیک الاستومر (TPE)

یک نوع دیگر از انواع دستکش ایمنی و کار، دستکش های TPE است. دستکش های الاستومر ترموپلاستیک دستکش های خاصی هستند که از یک الاستومر ترموپلاستیک ساخته می شوند. آنها اغلب در محیط های صنعتی و آزمایشگاهی استفاده می شوند. آنها سطح بالایی از محافظت در برابر گرما، مواد شیمیایی و سایر خطرات را ارائه می دهند زیرا غیر لاتکس و غیر حساسیت زا هستند. دستکش های الاستومری نیز قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند و می توان آنها را چندین بار استفاده کرد.
الاستومر ترموپلاستیک پلیمری است که هنگام گرم شدن می تواند شکل بگیرد و تقریباً انعطاف پذیری و احساسی مشابه لاستیک طبیعی دارد.

ویژگی های دستکش ایمنی و کار ترموپلاستیک الاستومر :

دوام بالا: ترموپلاستیک نیز بادوام هستند و می توانند سایش و پارگی زیادی را تحمل کنند.

غیر حساسیت زا: دستکش های TPE نیز بر خلاف لاتکس از مواد غیر حسایت زا تشکیل شده است.

قابل بازیافت بودن: مزیت دستکش های TPE این است که برای محیط زیست بهتر هستند، زیرا پلیمرها را می توان بازیافت و تغییر شکل داد. به طور کلی، آنها انعطاف پذیر هستند و می توانند جایگزین دستکش های یکبار مصرف شوند.

موارد مصرف دستکش ایمنی و کار ترموپلاستیک الاستومر :

صنایع شیمیایی، پتروشیمی، داروسازی ، صنعت پزشکی، صنایع غذایی فصنایع بهداشت، کارهای خانگی برای محافظت از دست‌ها در مقابل مواد شوینده و ضدعفونی

دستکش نورفویل

دستکش نورفویل

دستکش نورفویل نوعی دستکش یکبار مصرف است که از پلی پروپیلن نبافته ساخته شده است. آنها از نوع خاصی از فویل ساخته شده اند که گرما را از دستان شما منعکس می کند. این بدان معنی است که شما می توانید بدون نگرانی از سوختن، اجسام داغ را نگه دارید. آنها به صورت یک بار مصرف طراحی شده اند و برای محافظت از دست ها در برابر آلودگی، گرد و غبار و آلاینده های شیمیایی خطرناک ایده آل هستند.
آنها نقره ای رنگ و شبیه به فویل آلومینیومی هستند و از حداکثر پنج لایه پارچه فشرده ساخته شده اند. این دستکش‌ها با پلیمرهای پرانرژی و کم‌انرژی لمینت شده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا چندین ساعت در برابر بسیاری از مواد شیمیایی مقاومت کنند.

دستکش نورفویل می تواند به عنوان یک آستر دستکش داخلی استفاده شود بنابراین حداکثر محافظت را در کاربردهای سنگین که در آن خطرات آسیب مکانیکی زیاد است را امکان پذیر می کند.

ویژگی های دستکش ایمنی و کار نورفویل :

مقاوم در برابر اکثر مواد شیمیایی خطرناک

چسبندگي‌ نا مناسب :دست کش های از جنس نورفویل چسبندگی مناسبی به دست را ندارند ‌و ‌به راحتی با حالت دست فیت نمیشود.

دوام پایین در مقابل وسایل تیز و برنده

موارد مصرف دستکش ایمنی و کار نورفویل:

صنایع شیمیایی، پتروشیمی،صنعت مبلمان، تولید مواد شیمیایی، آزمایشگاه ها و خدمات اضطراری

کلام آخر و نتیجه گیری

در این مقاله به  بررسی  انواع دستکش ایمنی و کار به طور مفصل پرداختیم و دانتستیم که هر کدام چه ویژگی های خوب و بدی دارند و این دستکش ها  در چه صنایعی  کاربرد دارند.البته فراموش نکنید که برای تولید دستکش های ایمنی وکار  اغلب اوقات این مواد را با یکدیگر ترکیب میکنند تا از ویژگی های مثبت آن ها نهایت بهره راببرند و ویژگی های منفی آن هارا خنثی کنند و یک دیگر را پوشش دهند.بنابراین برای انتخاب و خرید دستکش مناسب این مورد را حتما در نظر بگیرید.امیدواریم که این مطالب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

دستکش ایمنی

بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “انواع دستکش ایمنی و کار

  1. پریسا گفت:

    عالی و مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *