بلاگ, گوشی ایمنی

انواع گوشی ایمنی

انواع گوشی ایمنی

انواع گوشی ایمنی از پر کاربردترین محصولات ایمنی محافظت شنوایی هستند که در صنایع مختلف و در کاربری روزانه مردم، کاربرد بالایی دارند، علت استفاده از این محصول کاهش صدا برای محافظت از سیستم شنوایی در برابر عوامل بیرونی مثل صدای بلند و حتی اشیای خارجی است.

وجود صداهای فراتر از توان شنیداری انسان در محیط‌های کاری مختلف طی مدت زمان طولانی سبب آسیب رسیدن جدی گوش‌ها می‌شود، برای افزایش سطح ایمنی در محیط کار، علاوه بر کفش و کلاه و عینک ایمنی کار، استفاده از انواع صداگیر ایمنی هم اهمیت بالایی دارد.

کاربرد انواع گوشی‌های ایمنی

استفاده از تجهیزات ایمنی از گوش‌ها در برابر آسیب‌های فراوان محافظت کرده و میزان آسیب وارد شده به سیستم شنوایی را کمتر می‌کند، متداول‌ترین تجهیزات محافظتی گوش استفاده از انواع گوشی‌های ایمنی استاندارد است که با استفاده آن‌ها مانع آسیب رسیدن به گوش‌ افراد می‌شود.

آلودگی صوتی برخی مشاغل صنعتی و کارگاهی در طولانی مدت سبب آسیب رساندن به گوش‌ افراد می‌شود، کارکنان می‌توانند با خرید انواع گوشی ایمنی استاندارد گروه تجهیزات حفاظت فردی از سلامتی گوش خود در کار محافظت کنند.

بهترین برندهای محافظ گوش ایمنی

در حال حاضر شرکت‌های زیادی به تولید محصول ایمنی محافظ گوش می‌پردازند، برخی از شناخته شده‌ و بهترین برندهای محافظ گوش کاناسیف، پارکسون، گوشی ایمنی 3m، محافظ گوش هاوارد لایت، آکوستیک، صاموپرشین، کارا، پلتور، گوشی ایمنی پروسیفتی، تسکو، abz و … هستند، این گوشی‌های محافظ‌ صدا معمولاً در فعالیت‌های مختلف صنعتی از جمله ساختمان سازی، حمل و نقل یا محل‌های کاری با صداهای بسیار بلند یا حتی برای استفاده جهت رویدادهای تفریحی استفاده می‌شوند.

نکات مهم برای انتخاب و خرید انواع گوشی ایمنی مناسب

  • کارکنان به‌منظور خرید انواع صداگیر ایمنی، باید دقت کنند که جنس مرغوبی از محافظ گوش را تهیه کنند، زیرا استفاده از لوازم با کیفیت پایین سبب بروز حساسیت در افراد می شوند.
  • انواع گوشگیرهای ایمنی استاندارد دارای مقاومت حرارتی مناسبی هستند.
  • انواع گوشگیرهای ایمنی حفاظت از گوش باید طوری طراحی شوند که فرد مشغول بکار بتواند صدای علائم هشدار مثل آژیر را بخوبی بشنود.
  • افراد در زمان خرید گوشگیر ایمنی، حتماً باید به وزن آن‌ها دقت کنند.
  • انواع گوشی محافظ صدا مناسب برای کار با توجه به نوع و شرایط کاری و همچنین بر اساس شرایط و مشخصات فردی کارکنان مشخص می‌شود.
انواع گوشی ایمنی

انواع گوشی ایمنی

معرفی انواع گوشی ایمنی کار

  • گوشی نیمه ایر پلاگ
  • صداگیر ایر پلاگ یا تو گوشی
  • گوشی کار ایرماف یا رو گوشی
  • گوشی ایمنی رو کلاهی (برای استفاده همزمان از کلاه ایمنی و گوشی محافظ)

گوشی ایمنی ایرپلاگ­

گوشی‌های ایمنی ایرپلاگ­ در محیط‌های کاری بسیار گرم مثل کوره‌ها کاربرد دارند، انواع گوشی محافظ صدا از نوع ایرپلاگ‌ها بصورت فوم‌های از پیش ساخته شده یا قالب گیری شده‌ هستند که داخل کانال گوش قرار می‌گیرند، در دو حالت یکبار مصرف و قابل استفاده مجدد هستند و توسط اکثر داروخانه‌ها و فروشگاه‌های تجهیزات ایمنی و سلامت  ارائه می‌شوند.

این گوش‌گیرهای قالب‌گیری شده با مراجعه به شنوایی‌ سنجی‌ها نیز تولید می‌شوند، ایرپلاگ‌ها سایز کوچکی داشته و به راحتی حمل می‌شوند، انواع گوشی ایمنی ایرپلاگ مناسب افرادی است که از عینک استفاده می‌کنند و می‌توانند به راحتی از گوش بند هم استفاده کنند.

گوشی ایمنی نیمه ایر پلاگ

گوشگیر ایمنی نیمه ایرپلاگ، تشکیل شده از دو گوش گیر ایر پلاگ است که به وسیله یک بند پلاستیکی به یکدیگر وصل می‌شوند، کارایی این محافظ گوش نسبت به ایر پلاگ کمتر بوده و مثل این است که فرد مشغول بکار دست خود را روی گوش نگه داشته باشد، این دسته از انواع گوشی ایمنی هم ویژگی‌های گوشی‌های ایرپلاگ را دارند.

ایرماف تشکیل شده از دو قسمت فنجان شکل است که گوش‌ها را دربرگرفته و توسط یک هدبند به هم متصل می‌شوند، گوشی‌ها معمولا به راحتی تنظیم شده و مناسب سایز سر افراد مختلف می‌شود، این نوع گوشی صداگیر همچنین صداهای وارد شده از هر دو طرف سر افراد را مسدود می‌کند.

بهتر است بالشتک­‌های گوشی بصورت سالیانه یا حداکثر هر دو سال یکبار تعویض شوند، کاربرد گوشی‌های ایمنی ایرماف­ برای کنترل انتقال صدا از طریق هوا است، انواع گوشی ایمنی ایرماف­‌ برای استفاده در محیط با در فرکانس­‌های بالاتر از ۵۰۰ هرتز قدرت کاهندگی بالاتری نسبت به فرکانس­‌های پایین­‌تر دارند.

 

انواع گوشی‌های ایمنی

انواع گوشی‌های ایمنی

گوشی کار رو کلاهی

در بسیاری از مواقع استفاده همزمان از کلاه ایمنی و گوشی محافظ ضروری است، برای راحتی استفاده از این تجهیزات هم باید از گوشی‌های محافظ رو کلاهی استفاده شود، صاحبان کارخانجات و صنایع هم باید به این نکته توجه کنند که افراد مشغول بکار در محیط‌های پر سروصدا باید مورد ارزیابی شنوایی سالیانه قرار بگیرند و با توجه به نتایج آزمایش‌ها هم باید نسبت به سلامتی سیستم شنوایی افراد اطمینان حاصل شود.

در بعضی از مشاغل همیشه سر و صداهای طاقت فرسا وجود دارند، برای جلوگیری از آسیب رسیدن به گوش‌ها و همچنین محافظت از آن‌ها باید از انواع گوشی ایمنی یا ایرماف‌های ایمنی و انواع صداگیر ایمنی استفاده شود، اما متاسفانه ایرماف‌های مدل هدبندی را نمی‌توان همزمان با کلاه ایمنی استفاده کرد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *