بلاگ

راهنمای خرید لباس کار ایمنی | انواع لباس کار کدام اند؟

راهنمای خرید لباس کار _ انواع لباس کار

انواع لباس کار همانطور که از نام آن مشخص است لباس هابی هستند که به طور مشخص و واضح به منظور فعالیت در مشاغل مختلف طراحی شده‌ اند.ممکن است در نگاه اول اینطور به نظر برسد که لباس کار تنها برای ایجاد نظم و آراستگی و امکان شناسایی کارکنان بخش های مختلف استفاده می شود. اما این تصور نادرست است.لباس کار پوششی است که علاوه بر تفکیک کارکنان از یکدیگر و ایجاد نظم بیشتر در محیط کار، از بدن انسان در مقابل آسیبهای محیط حفاظت می کند و در هنگام بروز حوادثی نظیر آتش سوزی، برق گرفتگی، تماس با مواد شیمیایی از بدن کارگران محافظت کرده و میزان آسیب های وارده را به صورت قابل توجهی کاهش می دهد.برای راهنمایی خرید لباس کار ایمنی با ما همراه باشید تا به طور مفصل به آن بپردازیم.

در این مقاله میخوانیم :

  • انواع لباس کار براساس دوخت
  • انواع لباس کار بر اساس کاربرد
  • در تولید و طراحی لباس کار از چه پارچه هایی استفاده میشود؟
  • استاندارد های لباس کار کدام اند؟ و معنی آن ها چیست؟
انواع لباس کار ایمنی براساس نوع دوخت

انواع لباس کار ایمنی براساس نوع دوخت

لباس کار یکسره یا یک تکه

بالا تنه و پایین تنه این لباس به یکدیگر متصل است و بصورت یکسره تمام بدن را پوشش می دهد و برای افرادی مناسب است که در محیط های کاری خود تحرک زیادی ندارند. 

لباس کار دو تکه

در این مدل لباس بالا و پایین تنه از یکدیگر جدا هستند و بصورت کت و شلوار یا پیراهن و شلوار ارائه می شوند.به عنوان یکی از لباس های حرفه ای و دو تکه که ظاهری شیک داردو بسیار کارآمد است میتوان به لباس کار حرفه ای مهرشاد مدل کیان اشاره کرد. جهت خرید این لباس کار با قیمتی مناسب و کیفیتی عالی بر روی لباس کار مهرشاد مدل کیان کلیک کنید.

لباس کار دو بندی

لباس ایمنی دو بنده یا بیلرسوت به یک شلوار متصل است، آستین ندارد و محافظت کمتری برای افراد ایجاد می کند
این نوع لباس ها جیبهایی دارد که می توان ابزارآلات مورد نیاز را در آن قرار داد.یکی از نمونه های برتر این نوع لباس کار، لباس کار دوبنده مردانه مدل مهرشاد است.

جلیقه ایمنی

جلیقه های کار در انواع شبرنگ و خبرنگاری عرضه می‌شوند. جلیقه ایمنی شبرنگدار توسط مأمورین انتظامی، شهرداری و کارکنانی که در شب کار می‌کنند، استفاده می شود.

انواع لباس کار ایمنی براساس کاربرد

انواع لباس کار ایمنی براساس کاربرد

لباس یکبار مصرف

این لباس معمولاً به صورت یکسره تولید می‌شود و قسمت‌های کفش، پایین تنه، بالاتنه، سر و گردن را پوشش می دهد و به صورت یکبار مصرف با رنگ‌های روشن یا سفید هستند. استفاده از این لباس برای کسانی که با چسب و رنگ کار می‌کنند، مناسب است و از پاشیدن رنگ بر روی لباس کارکنان جلوگیری می‌کند.از نمونه های خوب این نوع لباس میتوان به لباس یکبار مصرف تایوک اشاره کرد.

لباس کار جوشکاری

در این لباس ها از نخ بیشتر استفاده شده است. بصورت یکسره هستند و جیبهای بزرگ دارند.جنس این لباسها معمولا کتان یا جین است که درصد سوختگی پایین تری ایجاد می کند.

لباس کار ضد رادیواکتیو و ضد اسید

جنس این لباس ها بصورتی است که موارد رادیواکتیو را بربگشت می دهند. از جنس نسوز و بدون پارگی هستند.

لباس کار مهندسی

باس کار مهندسی بستگی به نوع فعالیت و محیط کار مهندسان دارد. اما به طور کلی، لباس کار مهندسی شامل لباس‌هایی است که مناسب برای کار در محیط‌های صنعتی، ساختمانی یا محیط‌های فنی و تخصصی مهندسی است.

برای مثال، برای مهندسان مکانیک و صنایع، لباس کار ممکن است شامل لباس‌های محافظتی مانند کت و شلوار‌های مقاوم در برابر خراش و ضربه، کلاه، عینک و دستکش‌های کار باشد. همچنین برای مهندسان برق و الکترونیک، لباس کار ممکن است شامل لباس‌های ضد الکتریسیته ساکن، عینک‌های محافظ و دستکش‌های خاص باشد.

در برخی موارد، ممکن است لباس کار مهندسی شامل لباس‌های محافظتی از جمله کت و شلوار‌های ضد آتش یا ضد اسید باشد، به ویژه برای محیط‌های صنعتی خطرناک.

به همین دلیل، لباس کار مهندسی باید به دقت انتخاب شود و باید به نوع فعالیت‌ها و خطرات محتمل در محیط کار تطابق داشته باشد.

لباس کار مکانیکی

لباس کار مکانیکی یک نوع لباس محافظ است که بعضاً به عنوان لباس کار یا لباس حفاظتی برای استفاده در محیط‌های کارگاه‌ها و صنایع مکانیکی استفاده می‌شود. این نوع لباس‌ها برای محافظت از کارگران در برابر خطرات مختلف مانند آسیب‌های فیزیکی، شیمیایی، حرارتی و برقی طراحی شده‌اند. لباس کار مکانیکی ممکن است شامل سوئیت کامل (کت و شلوار یا تونیک و شلوار)، پوشاک محافظتی مانند کلاه، عینک، دستکش، کفش و روپوش باشد. این لباس‌ها عموماً از مواد مقاوم به آتش، مقاوم به شیمیایی، ضدضربه و عایق حرارتی ساخته می‌شوند. در طراحی لباس کار مکانیکی، اصول ایمنی و بهداشت حرف اول را می‌زند و باید با استانداردهای ملی و بین‌المللی مطابقت داشته باشد.

لباس کار خلبانی

لباس کار خلبانی یک نوع لباس مخصوص است که توسط خلبانان و کمک خلبانان هواپیماها و هلیکوپترها در زمان انجام کارهای خود استفاده می‌شود. این لباس‌ها برای محافظت از خلبانان در برابر شرایط مختلف هواشناسی، فشار هوا، دما، حرارت و شوک‌های مکانیکی طراحی شده‌اند.

لباس کار خلبانی عموماً شامل سوئیت کامل (کت و شلوار)، کلاه، عینک محافظ، دستکش، کفش و روپوش است. این لباس‌ها از مواد سبک و مقاوم به آتش، ضد آب، عایق حرارتی و با قابلیت تنفس ساخته می‌شوند.

برخی از ویژگی‌های لباس کار خلبانی شامل دارا بودن سیستم‌های نورپردازی و بازتابنده برای استفاده در شرایط نور کم، دارا بودن سیستم‌های تهویه مناسب برای تنفس راحت در ارتفاعات بالا، وجود جیب‌ها و تسک‌های مناسب برای قرار دادن ابزار و تجهیزات مورد نیاز و… است.

لباس کار آتش نشانی

لباس کار آتش نشانی برای ماموران آتش نشانی و امداد و نجات طراحی شده است تا آن‌ها را در مواجهه با حرارت، آتش، مواد شیمیایی خطرناک و دیگر خطرات محافظت کند. این لباس‌ها باید به دقت انتخاب شوند و باید به استانداردهای ایمنی و محافظت از حرارت و آتش مطابقت داشته باشند.

لباس کار آتش نشانی معمولاً شامل چند لایه از جنس‌های مقاوم در برابر حرارت، آتش و مواد شیمیایی است. این لباس‌ها ممکن است شامل کت و شلوار مقاوم در برابر حرارت، کلاه یا کلاه‌های محافظ، دستکش‌های ضد حرارت، رویه‌های محافظ برای کفش‌ها و سایر لوازم مورد نیاز باشد.

لباس کار صنعتی و کارگری

لباس کار صنعتی یک نوع لباس محافظ است که بعنوان پوشش کارگران در محیط‌های صنعتی و کارخانجات استفاده می‌شود. این لباس‌ها عموماً برای حفاظت از کارگران در برابر خطرات مختلف مانند آسیب‌های فیزیکی، شیمیایی، حرارتی و برقی طراحی شده‌اند.

لباس کار صنعتی ممکن است شامل سوئیت کامل (کت و شلوار یا تونیک و شلوار)، پوشاک محافظتی مانند کلاه، عینک، دستکش، کفش و روپوش باشد. این لباس‌ها معمولاً از مواد مقاوم به آتش، مقاوم به شیمیایی، ضدضربه و عایق حرارتی ساخته می‌شوند.

در طراحی لباس کار صنعتی، اصول ایمنی و بهداشت حرف اول را می‌زند و باید با استانداردهای ملی و بین‌المللی مطابقت داشته باشد. همچنین برخی از لباس‌های کار صنعتی دارای ویژگی‌های خاص مانند ضد آب بودن، دارا بودن سطوح بازتابنده نور، قابلیت تنفس و… هستند.

لباس کار اداری

لباس کار اداری یک نوع لباس است که بخصوص برای استفاده در محیط‌های اداری و تجاری طراحی شده است. این نوع لباس معمولاً به عنوان “لباس رسمی” نیز شناخته می‌شود و برای افرادی که در محیط‌های اداری، ملاقات‌های تجاری یا مراسم رسمی کار می‌کنند مناسب است.

لباس کار اداری برای آقایان ممکن است شامل پیراهن یا توپی، کت و شلوار یا شلوارک با کمربند و برای بانوان ممکن است شامل پیراهن یا توپی، جلیقه، دامن یا شلوار باشد. این لباس‌ها باید تمیز، مرتب و مناسب برای محیط کار باشند.

رنگ‌های معمولی برای لباس کار اداری شامل سفید، آبی تیره، خاکستری و مشکی می‌شود، اما بستگی به سیاست‌های لباسکار محل کار و نوع فعالیت‌های آنجا دارد.

لازم به ذکر است که در برخی صنوف و شرکت‌ها، لباس کار اداری ممکن است به شکل خاص و با توجه به نوع فعالیت‌ها و سلیقه‌های خاص طراحی شود.

پارچه‌های لباس کار

پارچه ترگال

از جمله بهترین پارچه ها برای تولید لباس کار است و بیشتر جهت تولید لباس فرم اداری مورد استفاده قرار می گیرد.
جنس پارچه ترگال لباس کار از الیاف فلامنت ویسکوز است و به دلیل داشتن الیاف پنبه ای باعث می شود لباس کار خنک باشد و به علت پلاستیک کم در تماس با آتش و حرارت، آسیب کمتری وارد می کند

پارچه کجراه فلامنت

پارچه کجراه فلامنت (Kevlar Fabric) یک نوع پارچه بافته شده از الیاف کجراه فلامنت است. الیاف کجراه فلامنت یک نوع الیاف مصنوعی است که توسط شرکت دوپونت تولید می‌شود و به دلیل خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خود، برای تولید لباس‌های مقاوم در برابر آتش، بالستیک، و سایر شرایط خطرناک استفاده می‌شود.
الیاف کجراه فلامنت دارای مقاومت بالایی در برابر شکست و حرارت هستند و در برابر ضربه‌های قوی و خطرناک مانند شمشیر، گلوله، و … مقاومت خوبی دارند.
این پارچه با وزن سبکی تولید می‌شود و به راحتی قابل حمل است.این  الیاف دارای مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی هستند و می‌توانند در برابر اسیدها، قلیاها، و … مقاومت کنند.پارچه کجراه فلامنت دارای دوام بالایی است و در برابر شستشو و استفاده مکرر مقاوم است.

پارچه تترون

این پارچه دارای ضخامت کمتری نسبت به سایر پارچه ها است و بیشتر در تولید پیراهن های مردانه کاربرد دارد.
از پارچه تترون بیشتر در تولید روپوش‌های پزشکی، مقنعه، لباس‌های آشپزی و لباس‌های رستورانی، پیراهن‌های اداری استفاده می‌شود.

پارچه کتان

کتان از جمله قدیمی ترین الیاف مورد استفاده انسان است
کتان از الیاف گیاهی بوده و ساختمان آن بیشتر از جنس پنبه تشکیل شده است. می توان گفت که پارچه کتان مقاوم‌ترین پارچه برای لباس کار است زیرا در برابر شستشوهای مداوم و تماس با مواد شیمیایی به شدت مقاومت می کند.این پارچه چربی دارد و هرچه چربی آن بیشتر باشد کیفیت آن بالاتر است.از پارچه کتان برای تولید مانتو، شلوار، پیراهن مردانه و
همچنین در تولید لباس کارهای مقاوم که در شغلهایی مانند جوشکاری کاربرد دارد،استفاده می شود

پارچه جودون

پارچه جودون یک نوع پارچه بافته شده است که از الیاف پنبه و پلی استر تشکیل شده است. این پارچه دارای بافتی محکم و مقاوم در برابر پارگی و ساییدگی است و به عنوان یکی از پارچه های مناسب برای لباس های کار، پوشاک مدرسه، حتی لباس های ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، پارچه جودون به دلیل خواص ضد آب و ضد خش، برای تولید کیف، کفش و انواع لوازم جانبی نیز استفاده می‌شود.از این نمونه پارچه میتوان به تیشرت کار جودون مدل مهرشاد اشاره کرد.

پارچه پرشیا

پارچه پرشیا یک نوع پارچه بافته شده است که از الیاف پنبه و پلی استر تشکیل شده است. این پارچه دارای بافتی نرم و لطیف است که به دلیل ظاهر زیبا و الگوهای متنوع، برای تولید لباس های مجلسی، شومیز، دامن و بلوز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، پارچه پرشیا به دلیل خواص ضد چروک، ضد پرز و ضد ساییدگی، برای تولید پوشاک مجلسی، لوازم خانگی و دکوراسیون نیز استفاده می‌شود.

پارچه جین یا لی

پارچه جین یا لی یک پارچه بافته شده از الیاف پنبه است که برای تولید لباس کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. پارچه جین یا لی به دلیل بافت خود و الیاف پنبه، مقاومت بالایی در برابر سایش و همچنین شست وشوی مکرر دارد و برای تولید لباس کار مانند لباس کار جین دو تکه، شلوارک، جلیقه، کت و شلوار مناسب است.
پارچه جین یا لی به دلیل ساختار خود، به راحتی چروک نمی‌شود و در برابر چروک خوردن مقاوم است.
این پارچه قابلیت جذب رطوبت را دارد و به راحتی تعریق را جذب می‌کند، که این خصوصیت آن را برای تولید لباس کار مناسب می‌کند.برای تولید لباس کار جوشکاری از این جنس اغلب استفاده میکنند زیرا در برابر ذرات داغ جوشکاری این جنس مقاوم است.

استانداردهای لباس کار

استاندارد HSE

این استاندارد نشان دهنده جنس پارچه است که براساس شرایط کار، مقاومت و دوام پارچه، دوخت پارچه و طرح و رنگ آن تعیین می شود

استاندارد EN ISO ۲۰۴۷۱

این استاندارد برای لباس هایی است که باید در شب دیده شوند و از قابلیت دید در شب برخوردار باشند

استاندارد EN ۳۴۲

این استاندارد میزان مقاومت لباس را در برابر سرما نشان می‌دهد

استاندارد EN ۳۴۳

این استاندارد نشان دهنده جنس پارچه است که براساس شرایط کار، مقاومت و دوام پارچه، دوخت پارچه و طرح و رنگ آن تعیین می شود

استاندارد EN ISO۱۱۶۱۲

این استاندارد میزان مقاومت پارچه در برابر حرارت و گرما را نشان می‌دهد

استاندارد EN ۳۴۳

این گواهی نشان می دهدکه مقاومت پارچه در برابر باد و آب تا چه حد است

استاندارد EN ISO ۱۱۶۱۱

لباس‌هایی که مطابق با این استاندارد تولید می‌شوند، برای انجام کارهای مربوط به جوشکاری مشابه آن، مورد استفاده قرار می‌گیرند

استاندارد EN ISO ۱۵۷۹۷

این استاندارد مقاومت لباس را در برابر شست و شوی خشک و صنعتی نشان می‌دهند.

استاندارد UV Standard ۸۰۱

این استاندارد در لباس‌های کار نشان از آن دارد که لباس تا چه اندازه از بدن افراد در برابر اشعه‌های خورشیدی محافظت می‌کند.

بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “راهنمای خرید لباس کار ایمنی | انواع لباس کار کدام اند؟

  1. آرزو گفت:

    خیلی عالی و کامل بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *